1. In absenta manualelor catedrei / unice pentru disciplina (mai dureaza, daca se concretizeaza) sa existe bibliografie cat mai explicita (numele cartii, editia, capitolele) + bibliografie suplimentara si afisarea programului cursurilor de la inceputul stagiului si recomandarea cititului inaintea cursului.
2. Scurt test, 2-5 intrebari cu raspuns deschis sau multiplu, la sfarsitul cursului, pentru evaluarea cursului. Raspunsuri anonime sau nota sa nu conteze la final ? Nu stiu cum ar fi mai indicat.
3. Chestionare de feedback, validate de Comisia de Evaluare, completate si trimise Comisiei de Evaluare dupa incheierea stagiului si sustinerea examenului, prin seful de serie. (Momentul e ales pentru evaluarea cat mai corecta si a stagiului si a modalitatii de evaluare, nu de frica
)
4. Seful de catedra sa fie prezent la primul curs (macar 5 minute) si sa spuna studentilor cum se va desfasura stagiul, cum se sustine examenul, care este bibliografia, cum sunt repartizate grupele. In acele 5 minute sa fie prezenti si toti asistentii de grupa si prezentati studentilor.
Se intampla sa nu stim cum arata nici profesorul, nici asistentii de grupa pana nu reusim sa-i "identificam" cand vin la curs sau cand ii cautam pe la stagiu. Profesorul sa anunte studentii ca, in cazul in care au nemultumiri legate de asistentul de grupa, le sta la dispozitie pentru rezolvarea acestora,
fara repercursiuni de orice fel asupra studentilor "paraciosi". Eventual infiintarea unei subcomisii de disciplina in cadrul Comisiei de Evaluare, unde studentii sa poata reclama atitudinea necorespunzatoare a cadrelor didactice (absenta de la stagiu sau de la curs in special) in absenta unei rezolvari la nivelul clinicii. 5. Activitatea practica, de la "patul bolnavului" sa se faca dupa o metodologie clara, respectata, aceeasi pentru toate catedrele din clinic.
- fixarea unei ore la care incepe stagiul (in functie de raportul de garda in fiecare clinica in parte), respectata atat de studenti (chiar prin semnat in condica)
cat si de asistentii de grupa.
Studentii nu ar sta pe holuri sa faca galagie daca asistentii ar veni la ei.- repartizarea studentilor la prima ora de catre asistentul de grupa la pacienti (maxim 2 studenti la un pacient
Nu se poate invata cu 20 de studenti intr-un salon cand un asistent isi paseaza studentii colegului), dupa 30 de minute
timp in care asistentul isi poate indeplini indatoririle din spital o mini-vizita cu asistentul sau profesorul la pacientii vazuti de studenti, in care studentii sa prezinte cazul "ca la examen" si sa aiba loc o discutie despre caz si patologie.
Nu poti sa inveti doar vorbind cu pacientii, trebuie sa iti si explice cineva. Trimiterea studentilor "sa vada pacienti" si uitarea lor in saloane nu este in folosul educatiei.- fiecare student sa fie obligat sa faca cel putin un
examen obiectiv complet (+ manevre specifice pentru stagiile unde exista (neurologie, chirurgie, ortopedie etc.) )
in prezenta asistentului de grupa si sa interpreteze elementele paraclinice specifice stagiului respectiv la fiecare stagiu -
in timpul stagiului, nu doar la examen! Acest lucru sa fie notat de asistentul de grupa si semnat de student
(ca sa nu mai existe scuza "nu mi-a aratat nimeni cum se face" desi de multe ori e adevarata), eventual sa reprezinte un procent din nota finala.
Nu poti sa inveti sa examinezi un pacient si sa interpretezi analize doar citind din carti, trebuie sa iti explice cineva daca faci bine si sa te corecteze daca gresesti. "Medicina nu se poate face la fara frecventa"- nota finala sa fie alcatuita din nota pentru activitatea de la stagiu (data de asistent) + nota de la examenul practic + nota de la examenul teoretic.
Pentru o cat mai buna evaluare globala a studentuluiLucrurile de mai sus se intampla in unele clinici, si au succes, studentii sunt mai bine pregatiti ! Inteleg ca activitatea intr-un spital nu este ca la scoala - cadrul didactic are si pacienti de vazut, nu poate doar sa stea sa explice 3 ore la stagiu. Dar experienta din cateva clinici imi arata ca se pot impaca ambele activitati, si cea medicala si cea didactica, fara a fi in detrimentul nimanui, nici al pacientilor, nici al studentului.
Cateva discutii vechi, din 2003-2004, despre aceleasi subiecte:
M-am saturat de dictare! - feb 2004
Practica la medicina - propunere de lege - nov 2003
Pro numerus clausus - dec 2003
Cum ai dori sa inveti la UMF Carol Davila in urmatorii ani? - iulie 2003