Buna seara.
Reprezint unul din profesorii contestatari, si am fost rugat sa instintez acest forum de pozitia lor oficiala.
Atasez asadar contestatia pe care acestia au adresat-o ministerului referitor la alegerile de la UMF, pentru ca in tot jocul de media si declaratii propagandistice care se fac sub numele de UMF doritorii sa poata sa urmareasca si sa incerce sa vada adevarul.
Documentul scanat contine:
1. - prima contestatie legata de alegerile de consiliu, suspicionate de frauda si de abuzuri;
2. - contestatia care soliticita intrunirea senatului vechi, pentru rezolvarea contestatiei anterioare, intrucat aceasta a fost ignorata de UMF - si care contine de asemenea detalii punctuale legate de desfasurarea netransparenta a alegerilor.
Contestatia care solicita respectarea legalitatii in legatura cu modalitatea in care a fost condusa sedinta senatului vechi o voi aduce pe forum dupa ce ministerul isi va exprima punctul de vedere.
Postez aici si un OCR cu ceva erori de transcriere, si mai jos scanarea documentului.
CONTESTAŢIE
Către,
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
In atenţia dlui. Ministru prof.dr. ALEXANDRU ATHANASIU
Având în vedere modul în care au fost organizate alegerile privind desemnarea Consiliului Facultăţii de Medicină Carol Davila Bucureşti, înţelegem să vă informăm şi să contestăm pe această cale modul nelegal de organizare şi desfăşurare a acestor alegeri.
Nelegalitate organizării şi desfăşurării alegerilor a pornit, în primul rând, de la ignorarea, nerespectarea Ordinului Ministerului Educaţiei şi Cercetării din 24.10 2003 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor conducerilor academice.
Nerespectarea acestui ordin a determinat introducerea unor etape de vot nelegale, numirea arbitrară şi nelegală a comisiei electorale, schimbarea regulilor de desfăşurare a votării, disfuncţionalităţi majore în defaşurarea votării precum şi o atmosferă tensionată şi de suspiciune în rândul cadrelor didactice.
Cu privire la introducerea unei etape suplimentare de votare şi modalităţii nelegale de stabilire a consiliului facultăţii vă rugăm să observaţi următoarele:
Ordinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării din 24.10 2003 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor conducerilor academice din învăţământul superior acreditat a fost încălcat prin introducerea a două etape de votare, în loc de una. O primă etapă în care catedrele desemnau candidaţii şi o a doua etapă în care dintre aceşti candidaţi se alegeau membrii consiliului facultăţii. Această procedură este contrară ordinului mai sus arătat deoarece:
potrivit art.9 din acest ordin consiliile facultăţilor sunt formate dintr-un număr de membri stabilit potrivit unei normei de reprezentare. norma de reprezentare a fost stabilită de senatul universităţii ca fiind 1/5. pentru o normă de reprezentare de 1/5 rezultă, prin raportare la numărul cadrelor didactice, 190 de membri în consiliul facultăţii, aşa cum au fost aceştia aleşi de către catedre.
în aceste condiţii, introducerea unei a doua etape de votare este evident nelegală. Potrivit ordinului Ministerului Educaţie şi Ccercetării consiliul este format din reprezentanţii desemnaţi de catedre şi validaţi de senatul universitar.
Precizăm că în conformitate cu Adresa nr. 24714 din 21.01.2004 a Ministerului Educaţiei şi Cercetării orice încălcare a ordinului privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor conducerilor academice din învăţământul superior acreditat se sancţionează cu invalidarea alegerilor, prin constatarea nulităţii de drept.
în al doile rînd, potrivit art.72 din Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic, alegerile trebuiau să se desfăşoare potrivit Cartei universitare. Deşi legea prevedea în mod expres actul care trebuie să stabilească procedura de desfăşurare a alegerilor organelor de conducere, în mod inexplicabil, Carta universitară a fost substituită de o metodologie.
Această metodologie nu numai că nu este prevăzută de lege dar ea nici nu a fost făcută publică şi transmisă către toate catedrele. Mai mult, a existat chiar o anumită lipsă de transparenţă în ceea ce priveşte adoptarea ei. Deşi Ministerul Educaţiei şi Cercetării a emis încă de anul trecut un ordin care stabilea cadrul pentru organizarea alegerilor organelor de conducere, el nu a fost adus la cunoştinţa cadrelor didactice pentru a se putea verifica respectarea lui şi cunoaşterea drepturilor candidaţilor.
Cu toate că art.72 alin.2 din Legea 128/1997 interzice în mod imperativ orice fel de discriminare, prin metodologia contestată de noi s-a introdus o discriminare în sensul că unele persoane au fost împiedicate să candideze datorită introducerii, în mod nelegal, a unei condiţii discrimatorii legată de vârsta de naştere a candidaţilor. Faptul că persoanele alese puteau împlini vârsta de pensionare pe perioada mandatului nu este un motiv legal de excludere datorită împrejurării că legiuitorul a avut în vedere şi acest aspect. Astfel potrivit art.72 alin.2 teza finală, în situaţia eliberării unui loc în consiliul facultăţii, din diverse motive, se organizează noi alegeri conform Cartei universitare.
Prin excluderea acestor persoane datorită faptului ca s-au născut anterior datei de 01.10.1942 este evident că a avut loc o discriminare în funcţie de vârstă.
Mai mult, această regulă nu au fost respectată în mod consecvent. Unul dintre candidaţi, prof. Dr. Ciofu Eugen, deşi depăşea vârsta din metodologie a fost înscris pe buletinele de vot.
La toate aceste aspecte nelegale s-au adăugat o serie de disfuncţionalităţi majore de natură a pune sub semnul întrebării corectitudinea alegerilor.
Dintre acestea semnalăm:
1. Candidaturile nu au fost afişate cu 15 zile înainte potrivit O.M.E.C.
2. Comisia electorală şi de numărare a voturilor a fost desemnată de către
candidaţii la alegeri cînd în mod firesc, pentru a se asigura imparţialitatea,
corectitudinea alegerilor şi evitarea oricăror suspiciuni, ea ar fi trebuit aprobată de senatul universitar.
3. Modelul buletinului de vot şi modul de exprimare a votului nu au fost afişate în vederea cunoaşterii lor de către alegători;
4. Nu a existat o publicitate efectivă asupra modului de organizare a alegerilor şi a regulamentului de desfăşurare, acest regulament nu a fost afişat;
5. Pe parcursul exercitării votului regulile s-au schimbat de la o oră la alta;
6. Exprimarea votului pe buletinul de vot a fost permisă numai cu cariocile puse la dispoziţie de către organizatorii alegerilor. Aceasta procedură a fost introdusă în mod arbitrar de către comisia electorală şi nu a fost cunoscută de către toţi votanţii. Datorită acestui lucru, fără nici un temei legal, au fost anulate buletine de vot. Trebuie precizată şi împrejurarea că datorită faptului că şi comisia de numărare a voturilor a avut la îndemnă aceste carioci, pe parcursul numărării voturilor, şi, mai mult, nu a permis, aşa cum s-a solicitat si ar fi fost normal, prezenţa unor observatori a creeat o mare doză de suspiciune în ceea ce priveşte rezultatul votării;
7. S-au anulat arbitrar şi fără o bază legală ori regulamentară buletinele pe care votul s-a exprimat cu alt mijloc de scris decât cariocile impuse de comisia electorală;
8. Pe parcursul votării reprezentanţii studenţilor, acreditaţi ca observatori, au fost împiedicaţi să exercite această calitate şi, în final, obligaţi sa părăsească sala unde se exercita votul iar la numărarea voturilor au fost excluşi.
9. Pe parcursul desfăşurării alegerilor nu au existat, aşa cum s-a convenit, reprezentanţi ai ministerului.
lO.Deşi legea prevede că numărul reprezentanţilor studenţilor în consiliu este de 1/4 din numărul membrilor consiliului, metodologia vorbeşte de o reprezentare de până la 1/4.
Faţă de toate cele mai sus arătate, vă rugăm să solicitaţi Senatului universitar să se autosesizeze şi să aplice dispoziţiile legale în sensul de a invalida cea de a doua etapă de votare şi să confirme un consiliu format potrivit dispoziţiilor ordinului ministerului
18.03.2004
SEMNATARI
Către,
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII
în atenţia dlui. Ministru prof.dr.ALEXANDRU ATHANASIU
Referitor la Contestaţia privind alegerea consiliului profesoral din cadrul Facultăţii de Medicină Bucureşti, contestaţie depusă în data de 18.03.2004, precum şi a Precizărilor din data de 23.03.2004, în dorinţa de a vă ajuta să adoptaţi o hotărâre justă şi legală, formulăm şi depunem prezentele
SUSŢINERI
cu privire la temeinicia contestaţiei.
O primă problemă care trebuie clarificată este dacă alegerile membrilor consiliului profesoral trebuie sau nu confirmate. Răspunsul la această eventuală întrebare este dat în mod explicit de art.74 alin.l din Legea 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice, articol potrivit căruia „funcţiile de conducere din instituţia de învăţământ superior, cu excepţia rectorului, se confirmă de senatul universitar."
Acelaşi lucru îl prevede şi Ordinul Ministrului Educaţie şi Cercetării 5530/24.11.2003 care la art. 2 alin.l prevede: „Perioada de desfăşurare a alegerilor, de validare internă şi de înaintare a propunerilor de confirmare a rectorilor ..."
A doua problemă procedurală, ce ar putea fi ridicată, este care senat confirmă alegerile?
Răspunsul corect la această întrebare nu poate fi obţinut decât având în vedere exclusiv dispoziţiile legale cu privire la acest aspect, respectiv Ordinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării nr. 5530/24.11.2003. Astfel, potrivit art.9 din O.M.E.C. 5530/24.11.2003:
1) Exercitarea mandatului unei noi structuri de conducere, precum şi al funcţiei
de conducere, începe imediat după validare. "Funcţiile de conducere din
instituţia de învăţământ superior, cu excepţia rectorului, se confirmă de
senatul universitar;' rectorul, ales de senat, este confirmat prin ordin al
ministrului educaţiei cercetării şi tineretului. Exercitarea mandatului rectorului ales începe după emiterea ordinului de ministru de confirmare în funcţie. Până la validarea noilor structuri, activitatea de conducere este desfăşurată de structurile şi persoanele aflate în funcţie până la alegeri.
2) în cazul invalidării unei structuri de conducere nou alese, se reface şedinţa de alegeri conform legislaţiei în vigoare, a cartei universitare si dispoziţiilor prezentului ordin. "5
Cu alte cuvinte, noul senat nu-şi poate exercita atribuţiile,/nu poate lua nici o decizie până când alegerile nu sunt validate. Dacă i-am cere noului senat să valideze alegerile ar însemna să-i cerem să adopte o hotărâre să ia o decizie, însă acest lucru nu se poate deoarece nu a existat o validare anterioară ca acest nou senat să poată
înţelegem să clarificăm această problemă deoarece au circulat teze, fără nici un fel de argumentaţie legală, potrivit cărora alegerile privind consiliul profesoral al facultăţii ar trebui confirmate, validate de către senatul nou şi nu de către cel în funcţie la data organizării alegerilor.
2 Prin urmare, până la validarea alegerilor, vechile organe de conducere îşi exercită toate atribuţiile inclusiv pe aceia de a valida alegerile. Este ilogic ca o contestaţie privind modul de desfăşurare a alegerilor să o soluţioneze tocmai organul a cărui legitimitate o conteşti.
Este evident că această confirmare, validare nu o poate face decât actualul senat, cel vechi deoarece cel nou nu poate începe exercitarea mandatului pentru că nu există încă o validare. 4 Această dispoziţie confirmă cele arătate de noi la notele l şi 2.
Presupunând că alegerile ar fi invalidate de noul senat, atunci ar însemna că universitatea şi facultăţile rămân fără nici un fel de conducere. Aşa fiind, singura interpretare logică nu poate fi decât aceia că senatul vechi validează alegerile iar după validare se consideră dizolvat şi noul organ isi incepe mandatul.
începe exercitarea atribuţiilor.6 în acest condiţii, singura concluzie logică este că validarea se face de vechiul senat, iar după validare începe mandatul legal al noului senat şi a noilor organe de conducere.
Dacă am achiesa la interpretarea comisie electorale ar însemna să aşteptăm ca noul senat să se autovalideze iar după aceia să-i solicităm să constate că a greşit atunci când s-a validat deoarece alegerile nu au fost corecte. Cu alte cuvinte, noul senat ar fi judecător în propria-i cauză deoarece însăşi legitimitatea lui se pune în discuţie.
In concluzie, structura abilitată să valideze alegerile pentru desemnarea noului consiliu profesoral al facultăţii nu poate fi alta decât actualul senat.
în ceea ce priveşte fondul problemei vă rugăm să observaţi şi să reţineţi următoarele nelegalităţii majore:
1. Potrivit art.72 din Legea privind Statutul personalului didactic, alegerile trebuiau să se desfăşoare potrivit Cartei universitare. Deşi legea prevedea în mod expres actul care trebuie să stabilească procedura de desfăşurare a alegerilor organelor de conducere, în mod inexplicabil, Carta universitară a fost substituită de o metodologie.
Această metodologie nu numai că nu este prevăzută de lege dar ea nici nu a fost făcută publică şi transmisă icătre toate catedrele. Mai mult metodologia nu respectă prevederile O.M.E.C. 5530/24.11.20037
2. Cu toate că art.72 alin.2 din Legea 128/1997 interzice în mod imperativ orice fel de discriminare, prin metodologia contestata de noi s-a introdus o discriminare în sensul că unele persoane au fost împiedicate să candideze datorită introducerii, în mod nelegal, a unei condiţii legate de vârsta de naştere a candidaţilor. Faptul că persoanele alese puteau împlini vârsta de pensionare pe perioada mandatului nu este un motiv de excludere datorită împrejurării că legiuitorul a avut în vedere si acest
6 A se vedea teza a treia de la alin. l
7 Cu titlu exemplificativ sunt de reţinut următoarele neegalităţi: nu face nici o referire la procedura validării alegerilor;
introduce o procedură de desemnare a candidaţilor, procedură neprevăzută de ordinul ministrului etc.
aspect. Potrivit art.72 alin.2 teza finala, în situaţia eliberării unui loc in consiliul facultăţii din diverse motive, se organizează noi alegeri conform Cartei universitare.
Prin excluderea acestor persoane datorită faptului ca s-au născut anterior datei de 01.10.1942 este evident ca a avut loc o discriminare în funcţie de vârstă.
Mai mult, această regulă nu au fost respectată în mod consecvent. Unul dintre candidaţi, prof. Dr. Ciofu Eugen deşi depăşea vârsta din metodologie a fost înscris pe buletinele de vot.
3. Ordinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării nr. 5530/24.11.2003 cu privire la organizarea şi desfăşurarea alegerilor conducerilor academice din învăţământul superior acreditat nu prevede existenţa unei etape intermediare de desemnare a candidaţilor la consiliul profesoral: alegerile de la nivelul catedrelor. Potrivit principiului legal al nediscriminării şi neîngrădirii dreptului la vot şi la candidatură introducerea acestei etape este nelegală atâta vreme cât ea nu este în nici un text legal prevăzută. Din acest punct de vedere, noi nu cunoaştem să mai existe un alt sistem în care candidaţii la alegeri să fie anterior desemnaţi prin vot. Potrivit dispoziţiilor Legii 84/1995 a învăţământului, a Legii 128/1997 privind Statutul cadrelor didactice şi ale O.M.E.C. 5530/24.11.2003 procedura de alegere a membrilor consiliului profesoral trebuia să fie următoarea:
a) stabilirea normei de reprezentare a comunităţii universitare în consiliul profesoral8;
b) în funcţie de norma de reprezentare rezulta un număr de locuri în consiliul
profesoral;
c) pe acest număr de locuri putea candida, potrivit legii art.69 şi art.72 din
L. 128/1997, fără nici un fel de discriminare, orice persoană care îndeplinea condiţiile legale. Introducerea unei desemnări a candidaţilor prin alegerea lor de către catedre, procedură impusă de metodologie, constituie o încălcare a dreptului de a candida la un loc în consiliul;
d) afişarea listei cu candidaţi, ori cât de mulţi ar fi fost aceştia, cu cel puţin 15 zile înaintea votării;
e) votarea candidaţilor de către întreaga comunitate universitară;
1 O normă realistă şi nu cea actuală de 1/5
f) stabilirea noului consiliu în ordinea numărului de voturi obţinut de candidaţi;
g) validarea alegerilor de către senatul în funcţie;
La toate aceste aspecte nelegale s-au adăugat o serie de disfuncţionalităţi majore care au compromis corectitudinea alegerilor. Dintre acestea semnalăm:
1. Candidaturile nu au fost afişate cu 15 zile înainte potrivit O.M.E.C.
5530/24.11.2003
2. Comisia electorală şi de numărare a voturilor a fost desemnată de către candidaţii la alegeri când în mod firesc, pentru a se asigura imparţialitatea, corectitudinea alegerilor şi evitarea oricăror suspiciuni, ea ar fi trebuit aprobată de senatul universitar. Vă rugăm să solicitaţi şi să verificaţi dacă există un proces verbal al şedinţei decanatului şi o decizie în acest sens;
3. Modelul buletinului de vot si modul de exprimare a votului nu au fost afişate în vederea cunoaşterii lor de către alegatori;
4. Nu a existat o publicitate efectivă asupra modului de organizare a alegerilor si a regulamentului de desfăşurare;
5. Pe parcursul exercitării votului regulile s-au schimbat de la o oră la alta;
6. Exprimarea votului pe buletinul de vot a fost permisă numai cu cariocile puse la dispoziţie de către organizatorii alegerilor. Aceasta procedură a fost introdusă în mod arbitrar de către comisia electorală şi nu a fost cunoscută de către toţi votanţii. Datorită acestui lucru, fără nici un temei legal, au fost anulate buletine de vot. Trebuie precizată şi împrejurarea că datorită faptului că şi comisia de numărare a voturilor a avut la indemnă aceste carioci, pe parcursul numărării voturilor, şi, mai mult, nu a permis aşa cum s-a solicitat si ar fi fost normal prezenta unor observatori a creat o mare doză de suspiciune în ceea ce priveşte rezultatul votării9;
7. S-au anulat arbitrar şi fără o bază legală ori regulamentară buletinele pe care votul s-a exprimat cu alt mijloc de scris decât cariocile impuse de comisia electorală;
9 în contextul celor petrecute la Iaşi, cu atât mai mare este semnul întrebare faţă de impunerea folosirii numai a acestor carioci.
8. Trebuie observat şi faptul că modalitatea de votare permite frauda şi este nefirească. Metodologia a prevăzut că exprimare votului se face prin tăierea de pe buletinul de vot a numelui persoanei care nu se doreşte a fi votată şi lăsarea pe buletinul de vot a persoanei pentru care se doreşte exprimarea votului. Nu numai că această procedură poate da naştere la fraude, în sensul că ulterior se pot tăia de pe buletinul de vot anumite persoane, dar este şi atipică. Normal este să votezi exprimând votul, prin bifare, folosirea sintagmei „DA", încercuire etc. în dreptul persoanei pe care o doreşti. Acest sistem nu ar mai fi putut permite frauda deoarece orice bifare ulterioară ar fi dus la depăşirea
numărului de mandate şi buletinul ar fi fost anulat. Potrivit sistemului actual pot exista oricât de multe persoane tăiate din buletinul de vot şi acesta rămâne valabil;
9. Pe parcursul votării reprezentanţii studenţilor, acreditaţi ca observatori, au fost obligaţi sa părăsească sala unde se exercita votul iar la numărarea voturilor au fost excluşi. Motivaţia comisie electorale potrivit căreia studenţii nu au avut acreditare este de neacceptat atâta vreme cât a existat acordul senatului cu privire la acest aspect şi în primă fază aceşti observatori au fost primiţi în sala de votare. Această inconsecvenţă este de natură a pune sub semnul întrebării nu numai transparenţa alegerilor dar şi probitatea comisie electorale;
10.Pe parcursul desfăşurării alegerilor nu au existat, aşa cum s-a convenit,
reprezentanţi ai ministerului. l
O corectă analiză a modului în care au fost organizate şi s-au desfăşurat prezentele alegeri, a corectitudinii lor şi a comisiei electorale nu poate fi făcută dacă nu vor fi cerute şi analizate următoarele documente:
1. Procesul verbal al şedinţei decanatului de numire a Comisiei electorale;
2. Decizia decanatului de numire a Comisiei electorale;
3. Comanda de tipărire a buletinelor de vot şi dovada plăţii acestor buletine;
4. Procesul verbal de primire, recepţie şi sigilare a buletinelor de vot de către
comisia electorală;
6
5. Procesul verbal al Comisiei electorale cu privire la desfăşurarea alegerilor;
6. Procesul verbal al Comisiei electorale cu privire la numărarea voturilor şi
stabilirea listei candidaţilor aleşi;
7. Decizia prin care s-a stabilit folosirea doar a mijloacelor de scris puse la
dispoziţie de comisia electorală, temeiul legal al adoptării ei şi dovada
cunoaşterii ei de către alegători;
8. Factura cumpărării cariocilor şi Procesul verbal de predare sub semnătură către
comisia electorală. Dacă acestea nu au fost cumpărate pe bază de factură este
de văzut cine le-a achiziţionat, când şi din dispoziţia cui;
9. Procesul verbal cu privire la numărul de carioci prezente în sala de votare şi cu
privire la strângerea şi sigilarea cariocilor, ce au constituit instrumentul de
exprimare a votului, după sfârşitul votării.
10.Tabelul cu persoanele care au votat;
11 .Procesul verbal cu anularea şi sigilarea buletinelor de vot ce au rămas
neîntrebuinţate în urma votării, conform chiar metodologie;
12.Buletinele de vot valabile, cele anulate şi cele rămase neîntrebuinţate.
In măsura în care aceste documente nu pot fi prezentate apreciem că, şi numai acest aspect, este de natură a arăta cât de corect şi transparent au fost organizate aceste alegeri, întocmirea şi prezentarea tuturor înscrisurilor mai sus arătate nu ţine de un formalism exagerat ci de garantarea transparenţei, corectitudinii şi a dreptului cadrelor didactice la o reprezentare potrivit voinţei exprimate prin vot.
In concluzie, faţă de cele mai sus arătate vă rugăm să solicitaţi:
învalidarea alegerilor;
revocarea de către senatul universitar a metodologie de organizare şi desfăşurare a alegerilor.